Ir al contenido

Actualidad

La Festa de Sant Gaità fa Cent Anys

La Festa de Sant Gaità fa Cent Anys

L'Arxiu Municipal ens dona a conéixer com van celebrar els Crevillentins la Festa de Sant Gaità en 1921, després del Desastre de Annual

Crevillent (28/07/2021).-El 28 de juliol de 1921, l'alcalde de la vila, Antonio Polo Candela, va sol·licitar al Plenari que, davant la proximitat de les festes de Sant Gaità els dies 6 i 7 d'agost, aquestes se celebraren sense l'ostentació pròpia d'anys anteriors.

El motiu no era altre que la desgràcia ocorreguda al Marroc, l'anomenat Desastre d’Annual, una greu derrota militar espanyola en la guerra del Rif que va donar una important victòria als rifenys, ocorreguda fa ara 100 anys, entre el 22 de juliol i el 9 d'agost de 1921, prop de la localitat marroquina d’Annual, situada entre Melilla i la badia d'Alhucemas. La batalla va ocasionar la mort d'al voltant d'onze mil cinc-cents membres de l'exèrcit espanyol, nou mil espanyols i dos mil cinc-cents rifenys afectes a Espanya enquadrats en unitats indígenes, més de la meitat executats després de rendir-se. Aquesta derrota va conduir a una redefinició de la política colonial d'Espanya en aquesta guerra i a una crisi política en la monarquia liberal d'Alfons XIII.

El malestar pel desastre d’Annual i les acusacions al rei del poc meditat i mal preparat avanç que va propiciar aquesta derrota, van ser una de les causes del colp d'estat i la dictadura de Miguel Primo de Rivera.

En aquesta mateixa sessió, la Corporació al complet es va sumar al sentiment nacional per la defunció de Gabriel Morales, coronel de l'Estat Major i Cap de tropes de Policia, mort en la mateixa batalla d’Annual el 22 de juliol. Amant de la cultura àrab, va desenvolupar la seua carrera militar en Africa i va ser membre de la Reial Acadèmia de la Història des de 1918, a més de ser l'autor de diversos estudis històrics sobre la ciutat autònoma de Melilla.

Després d'aquesta humiliant derrota, la guerra va continuar durant sis anys. Al juliol de 1927 van finalitzar els combats, en produir-se la pacificació total del territori, que va romandre sota domini espanyol fins a la independència del Marroc en 1956.Les festes en honor a Sant Gaità a Crevillent tenen el seu origen en el segle XVII, quan la duquessa d’Aveiro, consort del duc d'Arcs, senyor de la vila, va estar a Roma amb motiu de la canonització del sant en 1671. Durant el segle XVIII fins a la dècada dels anys 60 de la passada centúria, es va celebrar ininterrompudament amb gran pompa i solemnitat, excepte comptades excepcions, com l'epidèmia del còlera (1885), la guerra civil o en aquesta mateixa ocasió.

En 1921, les festes en honor al sant de Thienne van quedar reduïdes a la processó, missa i sermó, a càrrec de D. Antonio Soria Gabaldón, cura de la parròquia de Sant Joan Baptista d'Elx, i dues vetlades musicals en el Real de la Fira, és a dir, la Plaça de la Constitució on “les casetes dels firaires formaven carrers i ocupaven les dues terceres parts de la via pública. S’afegien els llocs d'orxata, les terrasses dels cafés, els torrons, les rifes i loteries i un conjunt bigarrat de buhoners de totes classes. […] en el centre de la plaça s'alçava el tablao per als concerts de la Banda.”

Després de la contesa civil, la fira es va traslladar al Passeig del Calvari, “on va cobrar uns anys d'esplendor. Les nits eren una delícia, refrescant amb orxata o llima, en un d'aquells llocs amb estores que encara portaven l'olor recent i salobre de la mar.”

A partir dels anys 60, a causa del canvi i allargament de les vacances estivals al mes d'agost, va comportar que a poc a poc aquesta festa decaiguera, atés que la majoria de la població es trasllada a les seues residències d'estiu en el camp o la platja.

 

La Fiesta de San Cayetano hace Cien Años

  • El Archivo Municipal nos da a conocer cómo celebraron los Crevillentinos la Fiesta de San Cayetano en 1921, tras el Desastre de Annual

 

Crevillent (28/07/2021).- El 28 de julio de 1921, el alcalde de la villa, Antonio Polo Candela, solicitó al Pleno del Ayuntamiento que, ante la proximidad de las fiestas de San Cayetano los días 6 y 7 de agosto, éstas se celebraran sin la ostentación propia de años anteriores.

El motivo no era otro que la desgracia ocurrida en Marruecos, el llamado Desastre de Annual, una grave derrota militar española en la guerra del Rif que dio una importante victoria a los rifeños, ocurrida hace ahora 100 años, entre el 22 de julio y el 9 de agosto de 1921, cerca de la localidad marroquí de Annual, situada entre Melilla y la bahía de Alhucemas. La batalla ocasionó la muerte de alrededor de once mil quinientos miembros del ejército español, nueve mil españoles y dos mil quinientos rifeños afectos a España encuadrados en unidades indígenas, más de la mitad ejecutados tras rendirse. Esta derrota condujo a una redefinición de la política colonial de España en la Guerra del Rif y a una crisis política en la monarquía liberal de Alfonso XIII.

El malestar por el desastre de Annual y las acusaciones al rey del poco meditado y mal preparado avance que propició esta derrota, fueron una de las causas del golpe de Estado y la dictadura de Miguel Primo de Rivera.

En esta misma sesión, la Corporación al completo se sumó al sentimiento nacional por el fallecimiento de Gabriel Morales, coronel del Estado Mayor y Jefe de tropas de Policía, muerto en la misma batalla de Annual el 22 de julio. Amante de la cultura árabe, desarrolló su carrera militar en Africa y fue miembro de la Real Academia de la Historia desde 1918, además de ser el autor de varios estudios históricos sobre la ciudad autónoma de Melilla.

Tras esta humillante derrota, la guerra continuó durante seis años. En julio de 1927 finalizaron los combates, al producirse la pacificación total del territorio, que permaneció bajo dominio español hasta la independencia de Marruecos en 1956.

Las fiestas en honor a San Cayetano tiene su origen en el siglo XVII, cuando la duquesa de Aveiro, consorte del duque de Arcos, señor de la villa, estuvo en Roma con motivo de la canonización del santo en 1671. Durante el siglo XVIII hasta la década de los años 60 de la pasada centuria, se celebró ininterrumpidamente con gran pompa y solemnidad, salvo contadas excepciones, como la epidemia del cólera (1885), la guerra civil o en esta misma ocasión.

En 1921, las fiestas en honor al santo de Thienne quedaron reducidas a la procesión, misa y sermón, a cargo de D. Antonio Soria Gabaldón, cura de la parroquia de San Juan Bautista de Elche, y dos veladas musicales en el Real de la Feria, es decir, la Plaza de la Constitución donde “las casetas de los feriantes formaban calles y ocupaban las dos terceras partes de la vía pública. Añadíanse los puestos de horchata, las terrazas de los cafés, los turrones, las rifas y loterías y un conjunto abigarrado de buhoneros de todas clases. […] en el centro de la plaza se levantaba el tablado para los conciertos de la Banda.”

Tras la contienda civil, la feria se trasladó al Paseo del Calvario, “donde cobró unos años de esplendor. Las noches eran una delicia, refrescando con horchata o limón, en uno de aquellos puestos con esteras que aún traían el olor reciente y salobre del mar.”

A partir de los años 60, debido al cambio y alargamiento de las vacaciones estivales al mes de agosto, conllevó que poco a poco esta fiesta decayera, dado que la mayoría de la población se traslada a sus residencias de verano en el campo o la playa.